Dunia di Penghujung Era 'Mulkan Jabariyyan'?
Sabda Rasulullah SAW :
” Tegaklah pada kamu masa kenabian sampai beberapa lama yang dikehendaki Allah, maka terjadilah ia, kemudian diangkat. Kemudian tegaklah selepas itu pada kamu masa khalifah atas manhaj kenabian, maka terjadilah ia padamu beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian ia diangkat. Kemudian terjadilah padamu masa kerajaan yang menggigit (Mulkan Ad Dhudhan), maka terjadilah ia beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian diangkat. Kemudian tegaklah selepas itu kerajaan menyeleweng (Mulkan Jabbariyyan) terjadilah ia beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian diangkat. Selepas itu tegaklah padamu Khalifah atas manhaj kenabian, yang mengamalkan sunnah Rasul di kalangan manusia. Islam akan tersebar luas di mukabumi yang diredhai oleh penghuni langit dan bumi. Langit tidak akan meninggalkan setitis pun air hujan, kecuali ia mencurahkannya. Dan bumi tidak akan meninggalkan tanaman dan berkatnya kecuali ia akan mengeluarkannya.” (HR Thabarani)
Era Mulkan Jabarriyan telah membawa bersamanya satu identiti unik yang berpegang pada falsafah pengasingan agama daripada kehidupan duniawi manusia, iaitu yang lebih dikenali sebagai sistem SEKULAR. Sistem sekular ini hakikatnya pernah diamalkan oleh masyarakat Romawi pagan atau jahiliyah pada zaman pemerintahan kaisar-kaisar.
Pada asalnya, empayar Romawi pagan mengamalkan agama berhala yang mana amalan tersebut tidak disepadukan dalam kehidupan masyarakatnya, yakni tidak ada kena mengena dengan kehidupan seharian mereka. Agama Kristian yang baru berkembang pada waktu itu telah ditentang oleh kaisar-kaisar Romawi dan sesiapa yang menjadi penganut agama Kristian akan dibunuh. Keadaan ini berubah dalam tahun 313M apabila Kaisar Konstantine mengeluarkan pengisytiharan Milan (Edict of Milan) yang membolehkan seseorang menganuti agama Kristian. Dalam Persidangan Nikea 325M, Konstantine telah mengambil agama Kristian Ortodoks (bukan ajaran sebenar Nabi Isa AS) sebagai agama resmi negara.
Semenjak itu secara berperingkat agama Kristian mula disepadukan dalam urusan kehidupan penganutnya dan gereja menjadi pusat agama yang teraula dan terpenting, menimbulkan natijah yang besar dalam pentadbiran masyarakat Eropah. Keadaan ini berterusan selama lebih seribu tahun sehingga falsafah sekularisme dihidupkan semula apabila berlaku pertembungan diantara golongan pemikir dan cendikiawan Eropah dengan bangsawan feudal serta pihak gereja bermula sekitar abad ke 16 Masihi.
Sistem sekularisme yang bersumber daripada amalan masyarakat Romawi jahiliyyah atau pagan ini terkandung suatu falsafah yang batil, iaitu samada menolak kewujudan Tuhan dengan kepercayaan bahawa semua agama dan ideologi adalah semata-mata ciptaan manusia, ataupun tidak mahu ada mengena dengan Tuhan. Daripada falsafah sekularisme ini telah melahirkan falsafah-falsafah batil yang lainnya seperti Humanisme, Liberalisme, Sosialisme, Komunisme, Modenisme dan yang seumpamanya. Malangnya pada hari ini menjadi sebagai `agama baru' yang dianuti, dijiwai, disuburi dan dipertahankan oleh hampir kebanyakan negara dunia.
Kesan daripada anutan sistem sekularisme serta isme-isme ysng lain itu telah melahirkan masyarakat dunia yang berpegang kepada Tamaddun Tidak Bertuhan (godless society) serta kepercayaan bahawa manusia adalah kuasa mutlak dan teragung melebihi keagungan Penciptanya. Malangnya sistem musibah ini juga menjadi pegangan serta amalan hampir kebanyakan kerajaan Islam dewasa ini.
Sesungguhnya perbuatan meletakan yang lain selain Allah SWT di pundak paling atas, sebagai Tuan dan Tuhan yang sebenar adalah suatu perbuatan yang syirik, iaitu dosa yang paling besar yang tidak akan diampunkan olehNya sampai bila-bila.
Kelahiran Amerika Syarikat sebagai negara sekular yang pertama di dunia dalam tahun 1776M telah diikuti oleh negara-negara Eropah yang lainnya dengan membuang terus sistem pemerintahan raja-raja Kristian melalui proses revolusi atau meletakkan raja-raja di bawah perlembagaan yang bercorak sekular. Negara Islam pertama yang menganut pemahaman sekular ialah Turki yang mana seorang panglima tenteranya berbangsa Yahudi bernama Kamal Ataturk telah menghapuskan Khilafah Othmaniyyah dalam tahun 1924M dan menggantikannya dengan pemerintahan Republik.
Susulan dari tragedi pelupusan Khilafah Othmaniyyah, Daulah-Daulah Islam yang lain yang selama ini diperintah oleh raja-raja Islam hampir kesemuanya telah mengambil corak pemerintahan sekular dalam, sistem Republik atau Raja-Raja Berperlembagaan (Liberal- Demokrasi).
Semenjak itu bermulalah era tertegaknya kerajaan-kerajaan menyeleweng atau Mulkan Jabariyyan. Apabila falsafah sekular mulai diambil sebagai dasar pemerintahan negara menggantikan sistem pemerintahan khalifah-khalifah dan raja-raja Islam, maka bermulalah zaman `musibah' kepada umat Islam sedunia. Pemerintahan umat Islam yang selama ini memegang pada konsep BERSEPADU, iaitu Agama Islam sebagai titik mula, landasan dan matlamat kerja, kini diubah kepada pengasingan agama dari semua urusan pemerintahan ummah.
Anjakan paradigma besar ini dalam dasar pemerintahan negara-negara umat Islam telah menimpakan bala yang besar. Pengasingan agama dari urusan pemerintahan yang tercermin pada kerangka dan struktur-struktur pentadbiran masyarakat telah meninggalkan bekas yang amat mendalam. Dalam falsafah sekular, Islam diletakkan sama taraf dengan agama-agama dan ideologi-ideologi ciptaan manusia; umat Islam dinilai sama seperti golongan kafir dan ateisme, tafsiran, nilai dan neraca Islam diubah kepada tafsiran, nilai dan neraca orang-orang kafir (Barat), hak telah dicampur adukkan dengan unsur-unsur kebatilan dan perkara-perkara yang dahulunya jelas kini menjadi samar.
Tiga kesan paling buruk yang tercetus daripada penganutan negara-negara umat Islam kepada sistem sekular ialah;
Pertama: Menimbulkan pecah belah yang hebat di kalangan umat Islam. Di atas sifat sistem sekular yang mengasingkan agama daripada urusan kehidupan manusia telah menyebabkan campur aduk dalam perkara-perkara yang hak dengan unsur-unsur kebatilan sehingga menyuburkan budaya kesamaran yang kronik. Negara-negara Barat yang mengamalkan sistem sekular tidak ada masalah kerana agama dan ideologi yang mereka pegang hakikatnya batil belaka.
Sedangkan negara-negara umat Islam yang mengamalkan sistem sekular sudah tentu mengalami masalah besar dalam ikhtiar mereka untuk menserasi, menyesuai dan mencampur adukkan pegangan sekular (BATIL- iaitu pengasingan agama) dengan ajaran Islam (HAK-iaitu mensepadukan agama dalam seluruh aspek kehidupan).
Dari sini tercetuslah pecah belah yang hebat kerana dalam membentuk dasar, kerangka dan struktur pentadbiran masyarakat, ahli-ahli politik cuba untuk menserasi dan mencampur adukkan falsafah sekular dengan falsafah Islam mengikut tafsiran dan citarasa masing-masing. Sedangkan golongan ulama muktabar dan tradisional yang terpaksa bekerja di bawah payung sekular pula terpaksa bersaing dengan alim-ulama suk dan moden yang sibuk menggunakan kedudukan dan pengaruh mereka untuk menghalalkan falsafah sekular dalam semua aspek kehidupan masyarakat. Apabila ini berlaku, rakyatlah yang menjadi mangsa kekeliruan dan pegangan mereka kepada ajaran Islam menjadi amat longgar.
Kedua: Melahirkan ramai manusia yang bersifat munafik, yang menyembunyikan hakikat kekufuran mereka dalam kesamaran yang wujud dalam negara-negara umat Islam yang mengamalkan sistem sekular. Kemunafikan mereka subur dalam kekaburan dan kesesatan mereka telah berjaya juga dalam menyesatkan orang-orang lain.
Ketiga: Falsafah sekular yang tercermin dalam kerangka pemerintahan dan struktur-struktur pentadbiran masyarakat Islam hakikatnya telah membelenggu keupayaan dan kekuatan ummah yang sebenar dalam sekatan-sekatan yang tidak boleh dilihat oleh mata kasar. Umpama seekur harimau yang dikurung dalam kandang besi. Walaupun sang harimau mengangakan mulutnya besar-besar, menyerlahkan gigi-gigi dan kuku-kukunya yang tajam serta mengaum sekuat-kuat hatinya dengan bengis, tetapi ia tidak berdaya untuk mengancam manusia-manusia yang melihatnya dari luar dengan penuh minat dan gelak ketawa, dengan kesedaran bahawa harimau ini tidak ada apa yang nak. ditakutkan kerana keupayaan dan kekuatan sebenarnya telah dapat dikekang, potensinya dibelenggu dalam jaringan besi yang memagari kawasan sekelilingnya!!
Begitulah rata-rata nasib umat Islam hari ini, mereka cuba mencari berbagai formula penyelesaian ummah dalam ikhtiar mengembalikan keupayaan dan potensi sebenar seperti mana halnya dalam zaman keagungan Islam, tetapi selagi mereka membataskan usaha mencari penyelesaian itu hanya dalam kerangka, struktur dan sistem Barat, maka selagi itulah usaha-usaha umat Islam tetap akan gagal, seperti juga tragedi seekur harimau yang dikurung dalam kandang besi. Kerana kerangka, struktur dan sistem Barat yang kita pegang hari inilah yang sebenarnya PUNCA SEGALA MASALAH UMMAH.
Lihat sajalah hari ini, belum sampai pun satu abad corak pemerintahan sekular diperkenalkan kepada negara-negara umat Islam, musibahnya dapat dilihat di mana-mana pun seperti mana kata Prof Ismail Rajhi Al-Faruqi:
" Dunia umat Islam pada saat ini berada di anak tangga bangsa-bangsa terbawah. Dalam abad ini, tidak ada kaum lain yang mengalami kekalahan atau kehinaan seperti yang dialami kaum Muslimin-kaum Muslimin telah dikalahkan, ditindas, dirampas negeri dan kekayaannya, dirampas negeri dan harapannya. Mereka telah ditipu, dijajah dan diperas, ditarik melalui paksaan ke dalam agama-agama lain. Dan mereka telah disekularkan, dibaratkan dan di'deislamisasikan' oleh agen-agen musuh mereka di dalam (syaitan) dan di luar diri mereka. Semua ini terjadi di setiap negeri dan pelosok dunia Islam. Sebagai korban segala macam penganiayaan dan pencerobohan, kaum Muslim difitnah dan dijelek-jelekkan dihadapan seluruh bangsa lain. Pada saat ini mereka mempunyai imej paling buruk. Di dalam media massa dunia, kaum Muslimin dikatakan bersifat agresif, destruktif, mengingkari hukum, pengganas, biadap, fanatik, fundamentalis, kuno dan menentang zaman. Mereka adalah sasaran kebencian bagi orang-orang yang non-Muslim, baik bagi orang-orang yang telah maju mahupun yang terkebelakang, baik orang-orang kapitalis mahupun Marxis, baik orang-orang Barat, mahupun orang-orang Timur, yang beradap atau biadap. Mengenai dunia Islam sendiri, yang diketahui hanyalah penentangan dan perpecahan, pergolakannya dan perselisihan-perselisihan, peperangan-peperangannya dan ancaman-ancaman yang ditimbulkan bagi perdamaian dunia, kekayaannya yang melimpah ruah dan kemiskinannya yang keterlaluan, bencana kelaparan dan wabak taun. Menurut pandangan umum dunia, dunia Islam adalah dunia yang sakit dan pendapat mereka telah dibentuk sedemikian rupa sehingga mereka mempercayai bahawa pads dasarnya keburukan-keburukan itu disebabkan oleh Agama Islam.
Kembalinya Era Pertuanan Islam & Khalifah :
Jaminan Allah dan Rasulullah SAW
Bagaimanapun, umat Islam amat bernasib baik kerana Agama Islam yang mereka pegang itulah agama yang hakikat, bukan ideologi ciptaan manusia. Tuhan yang mereka sembah itulah Allah yang Maha Esa, Pencipta langit dan bumi serta seluruh alam semesta.
Dan Allah SWT telah menjanjikan tentang kemunculan era 'Khalifah yang tertegak atas manhaj kenabian', era tersebut dikatakan menyusul beberapa lama selepas tamatnya pemerintahan Mulkan Jabbariyyan.
Jikalau ditinjau-tinjau keadaan dunia hari ini, mungkin kita boleh membuat suatu kesimpulan, bahawa zaman Mulkan Jabariyyan atau Zaman Fitnah yang penuh penyelewengan itu mungkin sudah sampai di penghujung usianya. Orde dunia yang kita tahu hari ini berkemungkinan bakal menghadapi anjakan paradigma yang besar, memasuki suatu fasa yang boleh disebut sebagai ‘Zaman Peralihan’.
Zaman kerajaan-kerajaan menyeleweng yang penuh gejolak ini berkemungkinan sudah sampai ke penghujung usianya dan manusia sejagat akan mengalami proses pengembalian kepada sistem-sistem yang bersifat fitrah. Sistem-sistem fitrah ini telah wujud semenjak zaman Nabi-nabi dahulu dan tetap dipegang oleh umat manusia keseluruhannya secara bersambung-sambung sehinggalah munculnya zaman Mulkan Jabariyyan yang menggantikan sistem-sistem fitrah ini dengan sistem-sistem ciptaan Yahudi dan Nasrani yang batil dan bukan fitrah.
Kita mengatakan demikian berdasarkan wujudnya faktor-faktor berikut;
1. Bayangan kegagalan sistem-sistem Barat seperti kapitalisma, sekularisme, ekonomi spekulasi yang berpegang pada sistem ribawi, perundangan dan sosial. Jikalau undang-undang Barat boleh mengiktiraf serta melindungi perbuatan karut-marut seperti perkahwinan sejenis, menghalalkan pelacuran, mendokong ekonomi spekulasi atau perjudian, mengizinkan perzinaan, perkahwinan percubaan, keluarga yang saman menyaman, akhlak-akhlak yang bejat dan banyak lagi sehingga mewujudkan Tamaddun Tidak Bertuhan ala kehidupan bangsa Romawi pagan atau jahiliyah itu, bukankah ianya merupakan tindak-tanduk yang mencabar hukum-hukum Allah dan bakal menjemput musibah besar dariNya sendiri?
Bagaimanapun Allah SWT telah menjanjikan kemunculan zaman penuh berkat dan rahmat. Dari Tufail dari ‘Ali RA Nabi SAW bersabda : “ Jika dunia ini hanya tinggal sehari sahaja nescaya Allah akan bangkitkan seorang lelaki dari keluargaku yang akan memenuhi dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman.”
Hadis riwayat At-Thabrani pula menyebut bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : “Bumi akan dipenuhi kedurjanaan dan kekejaman. Ketika itu, Allah mengutus seorang lelaki dari umatku yang namanya seperti namaku, nama bapanya juga seperti nama bapaku, ia memenuhi bumi dengan keadilan dan saksama sebagaimana bumi dipenuhi kedurjanaan dan kezaliman. Ketika itu langit tidak menahan sedikit pun hujannya dari turun, dan bumi tidak menahan sedikit pun tumbuhan dari tumbuh. Ia bersama-sama kamu selama tujuh atau lapan atau sembilan yakni tahun.”
Maka sesungguhnya zaman keadilan dan keberkatan akan menyusul selepas tamatnya zaman kezaliman, penindasan dan kekejaman. Zaman kezaliman akan tamat kerana kepimpinan manusia dari spesis Yahudi wa Nasara telah gagal sehingga mencetuskan berbagai tragedi makhluk dan alam, natijahnya masyarakat dunia mula mencari-cari formula untuk membebaskan diri dari konflik-konflik gawat yang tercetus daripadanya. Dan Allah telah berjanji akan mendatangkan zaman penuh berkat dengan kembalinya era ketuanan Islam.
2. Bayangan kegagalan sistem politik demokrasi-sekular-liberalisme di berbagai-bagai negara di dunia ini. Pada hari ini kewujudan berbagai-bagai konflik di arena politik lokal mahupun antarabangsa telah menyebabkan tercetus berbagai-bagai isu yang genting. Negara-negara yang pernah kaya-raya pada suatu masa dahulu seperti negara-negara Afrika, Filipina, Indonesia, Burma dan lain-lain lagi dalam zaman pemerintahan tradisi raja-raja mereka kini menjadi negara yang miskin dan/atau menghadapi berbagai krisis politik dan sosial yang gawat.Sedangkan negara-negara penganjur politik demokrasi-sekularisme-liberalisme seperti Amerika Syarikat dan Eropah menjadi semakin kuat dan kaya, walhal merekalah yang mempelopori tamadun syirik, khurafat serta berbagai amalan jahiliyah lagi.
Dengan bersembunyi di sebalik propaganda demokrasi-liberal yang memberikan sama nilai diantara golongan beriman dan yang kafir, termasuklah yang ateis, serta mengagungkan manusia (baca: sebenarnya Yahudi wa Nasara) melebihi mertabat Pencipta mereka, negara Amerika Syarikat khususnya mengambil kesempatan mentancapkan otoritas dan menjadi tuan, polis dunia, sewenang-wenangnya mencampuri urusan dan mengganggu gugat kedaulatan negara-negara umat Islam.
Maka mengikut sunatullah, sistem-sistem yang memayungi persekutuan politik Yahudi wa Nasara ini akan dibinasakan oleh Allah Ta’ala sendiri, yang mana kepimpinan mereka sudahpun mulai menunjukan tanda-tanda kegagalannya sebagai khalifah bumi yang seharusnya menjaga makhluk dan alam mengikut tatacara yang dimandatkan Allah SWT.
Sedangkan dalam waktu yang sama telah mulai wujud kesedaran tentang hakikat kebenaran sistem politik Islam, yakni sistem khilafah dan kesultanan, yang terbukti dalam lintasan sejarah telah mampu mengepalai kepimpinan manusia sejagat dengan cemerlang sehingga menerbitkan prasarana politik, ekonomi, tamadun, budaya dan peradaban gemilang yang menjadi ikutan dan cedukan masyarakat Eropah suatu masa dahulu.
Kesedaran yang mula tumbuh ini telah mewujudkan gerakan-gerakan sedunia untuk mengembalikan sistem-sistem yang bersifat fitrah ini.
3. Pembongkaran semula sejarah sebenar bangsa-bangsa umat Islam yang selama ini terkambus dalam timbunan sejarah-sejarah yang palsu angkara muslihat golongan orientalis sebagai alat musuh-musuh Islam untuk mengelirukan ummah. Pembongkaran sejarah sebenar akan membuktikan bahawa umat Islam telah tertipu dengan agenda Yahudi wa Nasara secara global kerana diajak ‘bertarung dalam gelanggang mereka’, maka sudah tentu tewas kerana awal-awal lagi umat Islam telah mendapat ‘disdavantage’. Sedangkan pertarungan minda adalah lebih sengit dan kompleks dari pertarungan fizikal.
Apabila ummah sejagat disedarkan tentang lintasan sejarah sebenar bangsa dan agama mereka, yakni betapa nenek moyang mereka di zaman awal perkembangan Islam telah membuat yang terbaik sehingga ummah mencapai mercu, dan khalifah bumi serta raja-raja Islam dari kalangan tokoh-tokoh umara yang kebanyakannya memerintah dengan cemerlang sebagai tonggak ummah, mampu melaksanakan mandat Allah dengan sebaik mungkin, bukan seperti tohmahan-tohmahan serta fitnah-fitnah golongan orientalis itu, akan mencetuskan kembali semangat tinggi dan daya juang yang kental untuk mencontoh sirah nenek moyang mereka sebagai para pejuang agama dan bangsa yang gigih. Natijahnya akan mendatangkan kembali semangat, kekuatan dan kedaulatan agama dan bangsa.
4. Peningkatan amalan Tasawuf/Tariqah di kalangan umat Islam yang boleh menjadi asbab turunnya rahmat Allah sehingga boleh mempercepatkan takdir yang baik. Sistem khilafah yang tertegak atas manhaj Nubuwwah bersama-sama sistem sokongannya seperti raja-raja Islam adalah sistem yang benar kerana berpegang pada falsafah Tauhid.Oleh itu lebih cepat takdir kedatangannya, adalah lebih baik untuk ummah sejagat yang pada hari ini mengalami kemelut identiti, jatidiri dan agama yang cukup parah, belum termasuk kezaliman dan penindasan kepada mereka oleh persekutuan Yahudi wa Nasara.
Peningkatan amalan tariqah/tasawuf juga boleh meningkatkan bilangan umat Islam yang BERKUALITI, bukan hanya umpama buih-buih di lautan. Apabila lahir ramai umat Islam yang berkualiti, yang mempunya iman, taqwa dan amal yang kental, maka dari kalangan mereka akan wujudlah para wali kecintaan Allah Ta’ala serta tokoh-tokoh umara dan ulama muktabarah/mursyid yang mampu membimbingi ummah di peringkat lokal dan global sepertimana Imam Ghazali, Imam Nawawi, Imam Al-Asy’ari Imam Al-Maturidi, Imam Empat, Syeikh Abdul Qadir Jailani, Syeikh Junaid al-Baghdadi, Imam Habib Abdullah al-Haddad, Wali Songo, Syeikh Yusuff Taj al-Khalwati, Khulafa’ ar-Rashidin, Khalifah Umar Abdul Aziz, Khalifah Harun ar-Rasyid, Sultan Salahuddin al-Ayyubi, Sultan Muhammad Fatih, Sultan Sulaiman Istanbul, Sultan Abdul Rahman I, I, III Andalusia, Maharaja Aurangzeb India, Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam Aceh, Sultan Babullah Ternate, Sultan Muzaffar Shah Melaka, dan ramai lagi[1].
Sistem sekularisme telah menggersangkan bumi daripada tokoh-tokoh terbilang sebegini, tetapi dengan peningkatan amalan tariqah/Tasawuf yang mula berkembang kembali dewasa ini di peringkat lokal dan global, sejalan dengan amalan syariat akan mampu menjana tokoh-tokoh ulama dan umara pilihan-pilihan Allah yang bakal membimbing manusia sejagat ke era ketuanan Islam dan pertuanan khalifah dan raja-raja Islam sejagat.
5. Peningkatan bilangan alim-ulama tariqah yang mursyid. Di tangan alim-ulama inilah umat Islam masa kini, yang ramai telah berstatus jahil akan memperolehi kembali ilmu dan amalan salafus soleh, khususnya yang berkaitan dengan bab-bab keTuhanan dan pengenalan diri yang boleh membawa kepada kesedaran tentang maksud hidup sebenar serta janji pada Yaumil Mitsaq.
Apabila umat Islam diajar serta dibimbingi oleh alim-ulama mursyid khususnya yag berkaitan dengan ilmu-ilmu keTuhanan dan pengenalan diri, ianya akan menerbitkan sifat taqwa yang kental. Taqwa yang kental akan membawa kepada amalan-amalan yang baik dan diredhai Allah SWT yang boleh menerbitkan natijah yang baik kepada diri, keluarga, kelompok, masyarakat, bangsa dan agama.
6. Peningkatan bilangan alim-ulama ahlul-bait (keluarga dan keurunan) Rasulullah SAW dalam tugas dakwah dan tabligh sebagaimana resam nenek moyang mereka dahulukala.
Sabda Rasulullah SAW : “Bintang-bintang adalah keselamatan bagi penghuni langit, sedang ahlul-baitku keselamatan bagi penghuni bumi.” (HR At-Thabarani)
Sebuah Hadis riwayat Al Hakim dan disahihkan oleh Bukhari dan Muslim menyebut: “Bintang-bintang merupakan (sarana) keselamatan bagi penghuni bumi (yang sedang belayar) dari bahaya tenggelam/karam sedangkaan ahlul-baitku sarana keselamatan bagi umatku dari perselisihan (dalam agama). Bila ada satu kabilah Arab yang membelakangi ahlul-baitku, mereka akan berselisih kemudian menjadi kelompok Iblis.”
Sebuah lagi Hadis Rasulullah SAW dari Abu Dzar menyatakan : “ Ahlul-baitku di tengah kalian ibarat bahtera Nuh. Siapa yang menaikinya ia selamat dan siapa yang ketinggalan ia binasa.”
(HR Ahmad, Al-Hakim, ibnu Jarir dan At-Tabarani dalam kitab Al-Kabir)
Abu Dzar Al-Ghiffari RA menuturkan bahawa ia mendengar sabdaan Rasulullah SAW : “Jadikanlah ahlul-baitku bagi kalian sebagai kepala bagi jasad dan sebagai dua belah mata bagi kepala.”
Tegasnya, keutamaan ahlul-bait Rasulullah SAW adalah diperakukan dalam hukum syarak mengikut nash Hadis-Hadis mutawatir yang tidak harus menimbulkan sebarang kekeliruan ataupun perselisihan. Keutamaan ini diperkukuhkan oleh khabar yang sahih bahawa keturunan baginda, Al-Mahdi akan menjadi khalifah akhir zaman kepada umat Islam.
Hadis riwayat Imam At-Tarmidhi, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : “Dunia tidak akan berakhir sehingga bangsa Arab dipimpin oleh seorang lelaki dari keluargaku yang namanya menyerupai namaku.”
Oleh itu jikalau wujudnya tanda-tanda peningkatan alim-ulama ahlul-bait Rasulullah SAW logiknya merupakan suatu petanda kedatangan takdir zaman yang baik, insyaAllah. Pada hari ini, nama-nama seperti Habib Umar ba Hafiz, Habib Ali al-Jufri, Syeikh Syed Afeefuddin al-Gaylani, Syeikh Habib Hassan al-Attas, Habib Prof Quraisy Shihab, Habib Jindan Naufal, Habib Abdul Rahman al-Attas, Habib Lutfi bin Yahya, Habib Tahir al-Kahf, Habib Ali Zainal Abidin, Syed Najmuddin al-Khirid, Almarhum Syed Semait, Almarhum Syed Muhammad ibni Alawi al-Maliki al-Hassani dan ramai lagi, adalah tidak asing lagi di arena dakwah antarabangsa, serantau mahupun di peringkat tempatan. Dan dalam masa yang sama, proses penjanaan alim-ulama ahlul-bait pada peringkat pelapis terus berkembang dengan pesat, mempelajari ilmu-ilmu Islam yang hakikat dan bersanad.
Maka bagi mempersiapkan hamba-hambaNya untuk kemunculan era pemerintahan 'Khalifah yang tertegak atas manhaj kenabian', Allah dengan Maha Rahman dan RahimNya telah menyediakan satu zaman, iaitu 'Zaman Peralihan'.
Pada zaman ini, dengan kudratNya sendiri Allah SWT akan MEMECAH BELAHKAN semua kerangka, struktur dan sistem kuffar yang telah membelenggu hamba-hambaNya hampir satu abad lamanya sehingga mereka menghadapi ancaman pelupusan aqidah yang amat tenat dalam peringkat global.
Apabila semua kerangka, struktur dan sistem kuffar telah dipecah-pecahkan, kesamaran akan hilang, hak dan batil tidak lagi bercampur aduk, kejahatan agenda Yahudi dan Nasrani yang selama ini berselindung di sebalik sistem-sistem kuffar yang dianuti umat Islam akan terbongkar, kemunafikan golongan sesat lagi menyesatkan yang bermain sandiwara di kalangan umat Islam dan berselindung di sebalik kesamaran akan terdedah.
Bermulanya Zaman Peralihan adalah dengan tanda awal terbongkar semula ilmu-ilmu hakikat yang selama ini terkambus di bawah timbunan ilmu-ilmu batil seperti yang telah banyak berlaku semenjak terdirinya falsafah sekular di dunia ini. Terbongkarnya ilmu-ilmu hakikat ini umpama penemuan semula telaga zam-zam oleh Abdul Mutalib setelah beratus tahun telaga tersebut terkambus di bawah tanah dan dilupakan. Sebagaimana penemuan semula telaga zam-zam memberi isyarat kemunculan berita baik kepada umat manusia, iaitu kelahiran Rasulullah SAW, begitu juga dengan terbongkarnya semula ilmu-ilmu hakikat memberi isyarat baik untuk ummah.
Maka dengan penggalian semula ilmu-ilmu hakikat yang mandiri, iaitu yang tidak lagi bercampur aduk dengan ilmu-ilmu yang batil, mudah-mudahan di tengah-tengah kebatilan duniawi hari ini akan muncullah inisiatif-inisiatif individu dan kelompok untuk membebaskan diri dari cengkaman sekular, dari kehidupan penuh kebatilan dan dari kegawatan Tamadun Tidak Bertuhan atau godless society itu.
Dengan kembalinya ilmu-ilmu hakikat secara mandiri, ianya akan membawa kepada kesedaran ummah untuk kembali kepada ajaran Islam yang sebenar, sepadu, syumul, zahir dan batin. Iaitu sebagaimana ajaran Allah dan RasulNya yang sebenar, yang diamalkan oleh Rasulullah SAW, para sahabat RA dan golongan salafus soleh.
Kesimpulannya,
Allah SWT akan mengembalikan Zaman Ketuanan dan Kegemilangan Islam atas suatu alasan yang mudah, yakni kerana Islam itu agama hakikat dan suci murni yang telah diredhaiNya, tidak layak untuk dicampur adukkan dengan sistem-sistem batil dan kotor terutamanya sistem sekular yang menganjurkan Tamadun Tidak Bertuhan mahupun sistem-sistem lain yang mentuhankan selain daripada Allah SWT.
Manakala tempuh kemunculan episod tersebut pun berkemungkinan tidak begitu lama lagi. Kalaupun bukan generasi kita, insyaAllah generasi anak cucu kita. Tidak mungkin lebih lama dari itu kerana dunia dan penghuninya sudah ‘sakit tenat’, hampir berstatus nazak, keadaan umat Islam cukup parah, sedangkan kebanyakan golongan tidak beriman pula belum mendapat peluang mengenal Islam yang sebenar sebagai agama pembawa kesejahteraan dunia akhirat.
Oleh itu penyakit-penyakit manusia dan kemanusiaan yang tercetus natijah dari pengamalan sistem-sistem khurafat, syirik dan kehidupan Tamadun Tidak Bertuhan ini perlu diubati segera, jikalau tidak putuslah barakah dan rahmat Allah.
Dan jikalau putus rahmat dan keberkatan Illahi, nescaya akan ‘merajuk’lah spesis haiwan di lautan dan daratan serta alam semesta sehingga hancur luluhlah manusia dan seisinya akibat berlaku unsur-unsur ketidak seimbangan alam dan makhluk, dari perilaku tangan-tangan menusia sendiri. Dan kita telahpun banyak melihat ‘gazet-gazetnya’ di sekeliling kita dalam tempuh akhir-akhir ini.
Sedangkan ini tidak kena pada janji Allah SWT yang mengisyaratkan terbitnya masa keberkatan penuh rahmat pada bumi.
Rujuk kembali sabda Rasulullah SAW :
” Tegaklah pada kamu masa kenabian sampai beberapa lama yang dikehendaki Allah, maka terjadilah ia, kemudian diangkat. Kemudian tegaklah selepas itu pada kamu masa khalifah atas manhaj kenabian, maka terjadilah ia padamu beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian ia diangkat. Kemudian terjadilah padamu masa kerajaan yang menggigit (Mulkan Ad Dhudhan), maka terjadilah ia beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian diangkat. Kemudian tegaklah selepas itu kerajaan menyeleweng (Mulkan Jabbariyyan) terjadilah ia beberapa lama yang dikehendaki Allah, kemudian diangkat. Selepas itu tegaklah padamu Khalifah atas manhaj kenabian, yang mengamalkan sunnah Rasul di kalangan manusia. Islam akan tersebar luas di mukabumi yang diredhai oleh penghuni langit dan bumi. Langit tidak akan meninggalkan setitis pun air hujan, kecuali ia mencurahkannya. Dan bumi tidak akan meninggalkan tanaman dan berkatnya kecuali ia akan mengeluarkannya.” (HR Thabarani)
Sesungguhnya Allah SWT yang mencipta langit tujuh dan bumi yang berlapis-lapis, sistem cakerawala yang agung dan zarah yang seni, ruh dan jasad yang hidup dan yang mati, serta bakal dihidupkan ruh itu kembali untuk menghadapi Hari Perhitungan kelak, tetap akan memelihara agamaNya dari sebarang usaha pencabulan walaupun bertangguh.
Firman Allah SWT : “Dialah yang mengutus RasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekelian agama, walaupun orang-orang Musyrikin tidak menyukainya.” (Ash-shaf : 9)
MAKA SESUNGGUHNYA ISLAM AKAN DIPERTUANKAN KEMBALI KERANA ITU JANJI ALLAH DAN ALLAH TIDAK PERNAH MEMUNGKIRI JANJINYA!! Dan umat Islam sedunia kini menanti dengan penuh debaran dan pengharapan akan peristiwa kebangkitan dan kegemilangan ummah yang tersebut itu.
[1]Khalifah Umar Abdul Aziz (Umaiyyah) terkenal sebagai 'Khalifah Umar yang II', Sultan Harun Al Rasyid (Abbasiyyah) rajin bersolat 100 rakaat setiap malam, Sultan Muhammad Fatih disebut oleh Rasulullah SAW dalam hadith baginda: "Konstantinople akan jatuh ke tangan seorang Amir (ketua) yang baik lagi beragama, tenteranya tidak melampau, tidak mencuri dan rakyatnya tidak menipu dan tidak bergaul bebas (baik). Khalifah-khalifah di zaman keagungan empayar Othmaniyyah terkenal sebagai Ruhbanun Fillail wa fursanun binnahar, iaitu ‘beribadat kepada Allah umpama rahib di malam hari dan siangnya berjuang laksana singa’.. Sultan Salahuddin (Mesir) berjaya membebaskan Baitul Maqdis daripada kaum Kristian, sultan-sultan Gujerati menyerahkan keseluruhan cukai-cukai pelabuhan Gandhar untuk keperluan penduduk Mekah dan Madinah serta membina madrasah-madrasah, waqaf-waqaf, perairan-perairan di situ. Sultan Muhammad 1,11 dan III Andalusia berjasa dalam menyebarkan sayap Islam ke benua Barat. Sultan Muzaffar Shah, Sultan Mansur Shah dan Sultan Alauddin Riayat Shah Melaka berjasa dalam menyebarluaskan Islam di Alam Nusantara selain menjadikan Islam dasar pemerintahan negeri. Dan banyak lagi contoh jasa-jasa besar yang ditabur oleh khalifah-khalifah dan raja-raja Islam dahulukala.
Dipetik dari buku 'Ahlul-Bait (keluarga) Rasulullah SAW & Ulama-Umara di Alam Melayu'. Rujuk 'Karya Penulis'