Ralat
Pada buku 'Ahlul-Bait (Keluarga) Rasulullah SAW dan Raja-Raja Melayu' (2001) halaman 194, edisi pertama buku 'Ahlul-Bait dan Kesultanan Melayu' (2006) halaman 214-215, serta terjemahannya dalam Bahasa Inggeris yang bertajuk 'Ahlul-Bait Rasulullah SAW and Malay Sultanates' (2009) halaman 202 dan 207, dan buku bertajuk Ahlul Bait Rasulullah SAW dan Umara-Ulama Alam Melayu (2011) hlm 331-332, penulis telah mengemukakan satu pendapat yang menyebut bahawa Sayyid Idrus yang dimaksudkan dalam Salasilah Muar adalah sama orangnya dengan Sayyid Abdullah al-Aidrus. Nasab penuh beliau adalah seperti berikut;
“ Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Abu Bakar As-Syukran ibni Abdul Rahman As Saqaf ibni Muhammad Mauli Ad Dawilah ibni Ali ibni Alwi ibni Muhammad Faqih Al Muqaddam ibni Ali ibni Sayyid Muhammad Mirbath ibni Ali Khaliq Khasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Ubaidillah ibni Ahmad Al-Muhajir ibni Isa Ar-Rumi ibni Muhammad An-Naqib ibni Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW [1]”
Bagaimanapun saya telah dimaklumkan bahawa sebuah kitab rujukan nasab Ba-Alawi iaitu Masyra al-rawi karangan Muhammad Abu Bakar asy-Syibli Ba' Alawi yang terkandung padanya salasilah Sayyid Abdullah al-Aidrus yang seperti di atas ini (hlm 381), bahawa beliau tidak pernah datang ke negeri Acheh, apatah lagi berkahwin dengan puteri Acheh. Beliau hanya pernah mengembara ke Ahmadabad di India menemui ayahandanya yang tinggal di sana, kemudian telah pergi ke Mekah dan Madinah menuntut ilmu sebelum kembali semula ke Tarim di Hadhramaut, Yemen.
Begitu juga dengan puteranya Sayyid Zainal Abidin bukan orang yang sama dengan Sayyid Zainal Abidin yang disebut dalam Salasilah Muar berdasarkan kepada rujukan yang didapati pada kitab-kitab nasab Ba-Alawi[2].
Saya mengucapkan jutaan terima-kasih kepada mana-mana pihak yang menghailatkan kesilapan ini dan memohon maaf kepada pembaca sekelian atas perkara tersebut.
Kesilapan salasilah ini telahpun diperbetulkan pada edisi seterusnya di bawah tajuk 'Zuriat Rasulullah SAW & Raja-Raja Melayu (Falsafah, Sejarah & Hikmah)', pada halaman 270-283, terbitan tahun 2013 yang masih diguna pakai sehingga hari kini. Dalam edisi tersebut, saya hanya merujuk kepada salasilah Tun Habib Abdul Majid kepada nendanya yang bernama Syed Zainal ibni Syed Idrus yang diperolehi daripada manuskrip 'Salasilah Raja-Raja Temenggung Muar' sebagaimana berikut:
" Maka adalah keturunannya itu mula-mulanya daripada seorang kaum Hasyim yang bernama Sayyid Idrus yang turun dari Hadhramaut ke negeri Acheh tempatnya bernama Kampung Pasir hingga beberapa tahun tinggal di sana maka diambil oleh Sultan Acheh dijadikan menantunya, beristerilah ia dengan kebangsinya anak Sultan Acheh itu. Tidak berapa lama antaranya hamillah isterinya itu hingga berputera akan seorang anak laki-laki dinamakan ayahndanya Sayyid Zainal Abidin…"
Mohon dirujuk pada rumusan kajian pada edisi tersebut.
Pada pendapat saya, apa yang penting adalah kajian fakta-fakta sejarah dari pelbagai sumber yang merujuk Tun Habib Abdul Majid sebagai seorang ahlul-bait Rasulullah SAW, tanpa memberikan salasilah penuh. Saya amat mengalu-alukan sebarang kerjasama dari mana-mana pihak untuk mencari salasilah penuh Tun Habib Abdul Majid kepada Rasulullah SAW. Semoga Allah SWT memberikan pertolonganNya, ameen ya Robbal 'alameen.
Afwan dan Jazakallahu khairan kathiran
TunSuzana@ Suzana Hj Othman
[1] Salasilah Abdullah al-Aidrus ini boleh didapati sumbernya dari kitab-kitab muktabar rujukan nasab keluarga al-Aidrus di Hadhramawt, Yaman.
[2] Allamah Abd Rahman b Muhd b Husain al-Masyhur, Shamsu az-Zahirah (hlm 107-108, 163) , Taarif Usul Nasab al-Saadah (hlm 5 dan 6), Muhammad Abu Bakar asy-Syibli Ba' Alawi Masyra al-Rawi (hlm 485-494), Ahmad b Abdullah as Saqqaf Khidmatul Ashirah (hlm 14)
“ Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Abu Bakar As-Syukran ibni Abdul Rahman As Saqaf ibni Muhammad Mauli Ad Dawilah ibni Ali ibni Alwi ibni Muhammad Faqih Al Muqaddam ibni Ali ibni Sayyid Muhammad Mirbath ibni Ali Khaliq Khasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Ubaidillah ibni Ahmad Al-Muhajir ibni Isa Ar-Rumi ibni Muhammad An-Naqib ibni Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW [1]”
Bagaimanapun saya telah dimaklumkan bahawa sebuah kitab rujukan nasab Ba-Alawi iaitu Masyra al-rawi karangan Muhammad Abu Bakar asy-Syibli Ba' Alawi yang terkandung padanya salasilah Sayyid Abdullah al-Aidrus yang seperti di atas ini (hlm 381), bahawa beliau tidak pernah datang ke negeri Acheh, apatah lagi berkahwin dengan puteri Acheh. Beliau hanya pernah mengembara ke Ahmadabad di India menemui ayahandanya yang tinggal di sana, kemudian telah pergi ke Mekah dan Madinah menuntut ilmu sebelum kembali semula ke Tarim di Hadhramaut, Yemen.
Begitu juga dengan puteranya Sayyid Zainal Abidin bukan orang yang sama dengan Sayyid Zainal Abidin yang disebut dalam Salasilah Muar berdasarkan kepada rujukan yang didapati pada kitab-kitab nasab Ba-Alawi[2].
Saya mengucapkan jutaan terima-kasih kepada mana-mana pihak yang menghailatkan kesilapan ini dan memohon maaf kepada pembaca sekelian atas perkara tersebut.
Kesilapan salasilah ini telahpun diperbetulkan pada edisi seterusnya di bawah tajuk 'Zuriat Rasulullah SAW & Raja-Raja Melayu (Falsafah, Sejarah & Hikmah)', pada halaman 270-283, terbitan tahun 2013 yang masih diguna pakai sehingga hari kini. Dalam edisi tersebut, saya hanya merujuk kepada salasilah Tun Habib Abdul Majid kepada nendanya yang bernama Syed Zainal ibni Syed Idrus yang diperolehi daripada manuskrip 'Salasilah Raja-Raja Temenggung Muar' sebagaimana berikut:
" Maka adalah keturunannya itu mula-mulanya daripada seorang kaum Hasyim yang bernama Sayyid Idrus yang turun dari Hadhramaut ke negeri Acheh tempatnya bernama Kampung Pasir hingga beberapa tahun tinggal di sana maka diambil oleh Sultan Acheh dijadikan menantunya, beristerilah ia dengan kebangsinya anak Sultan Acheh itu. Tidak berapa lama antaranya hamillah isterinya itu hingga berputera akan seorang anak laki-laki dinamakan ayahndanya Sayyid Zainal Abidin…"
Mohon dirujuk pada rumusan kajian pada edisi tersebut.
Pada pendapat saya, apa yang penting adalah kajian fakta-fakta sejarah dari pelbagai sumber yang merujuk Tun Habib Abdul Majid sebagai seorang ahlul-bait Rasulullah SAW, tanpa memberikan salasilah penuh. Saya amat mengalu-alukan sebarang kerjasama dari mana-mana pihak untuk mencari salasilah penuh Tun Habib Abdul Majid kepada Rasulullah SAW. Semoga Allah SWT memberikan pertolonganNya, ameen ya Robbal 'alameen.
Afwan dan Jazakallahu khairan kathiran
TunSuzana@ Suzana Hj Othman
[1] Salasilah Abdullah al-Aidrus ini boleh didapati sumbernya dari kitab-kitab muktabar rujukan nasab keluarga al-Aidrus di Hadhramawt, Yaman.
[2] Allamah Abd Rahman b Muhd b Husain al-Masyhur, Shamsu az-Zahirah (hlm 107-108, 163) , Taarif Usul Nasab al-Saadah (hlm 5 dan 6), Muhammad Abu Bakar asy-Syibli Ba' Alawi Masyra al-Rawi (hlm 485-494), Ahmad b Abdullah as Saqqaf Khidmatul Ashirah (hlm 14)
Kepada yang berminat untuk mendapatkan maklumat buku bertajuk 'ZURIAT RASULULLAH SAW & RAJA-RAJA MELAYU (FALSAFAH, SEJARAH & HIKMAH)', sila klik pada pautan berikut:
http://Www.wasap.my/601164505012/ZRRM
http://Www.wasap.my/601164505012/ZRRM