Keruh di Hulu Keruh di Hilir
Persepsi kita tentang sejarah dan jatidiri bangsa Melayu dibentuk oleh tiga faktor utama:
Peranan Orientalisme & Ikhtiar Menyikapi Kemudaratannya
1.Dalam kontek sejarah Islam di Malaysia dapat dikelaskan kepada 4 bhg:
i. Zaman sebelum Islam
ii. Zaman Islamisasi Alam Melayu
iii. Zaman campurtangan British
iv. Zaman pasca kemerdekaan
Di awal sistem pendidikan moden bermula semenjak zaman British, yang banyak mengkaji sejarah negara kita adalah golongan orientalis seperti Snouck Hurgronje, J.P Moquette, Schrieke, R.O Winstedt, Vleeke, Linehan dsbnya. Mereka adalah orang-orang Barat dengan latarbelakang agama dan budaya yang berbeza, memegang prinsip dan nilai-nilai yang berbeza dari kita. Maka apabila mereka mengkaji sejarah kita adalah menurut PANDANGAN ALAM MEREKA. Lebih tepat lagi, mengikut TAFSIRAN, NILAI dan NERACA BARAT / SEKULAR. Himpunan data dan maklumat mungkin sama, namun sudut pandang, nilai dan neraca yang digunakan untuk mentafsir data dan maklumat adalah berbeza sama sekali, maka tafsirannya sudah tentu tersasar dari hakikat sebenar. Wujud juga golongan orientalis yang mempunyai agenda yang tersendiri natijah dari pengalaman orang-orang Eropah yang kalah dengan umat Islam dalam peristiwa Perang Salib abad ke 10-13 serta pemerhatian mereka pada kemajuan umat Islam waktu itu yang berhasil menguasai dunia dengan ketamadunan dan peradaban gemilang, sedangkan dalam masa yang sama bangsa mereka mengalami zaman kemunduran dan kegelapan (Medieval Age).
Selepas era orientalis yang awal di Tanah Melayu, wujud anak-anak didik mereka yang lazimnya hanya menurut jejak langkah mereka, kerana sudah terdidik dengan sistem pendidikan sekular Barat, mengambil terus tafsiran-tafsiran sejarah Melayu dari golongan orientalis yang awal. Natijahnya berlaku banyak kepincangan dalam tafsiran sejarah nenek moyang kita, antara yang paling kronik adalah kegagalan mentafsirkan ciri identiti serta jatidiri Melayu yang tepat, termasuk nilai-nilai keislaman yang berpasak kukuh pada bangsa ini.
Bayangkan, jikalau kita diajar bahawa warisan nenek moyang kita pekat dengan fahaman, kepercayaan dan amalan Hindu-Buddha, adat budaya kita banyak yang syirik dan khurafat, raja-raja kita mengguna-pakai sistem feudal (yang sebenarnya adalah sistem monarki Eropah, bukan sistem kerajaan Islam Nusantara), berketurunan lanun, orang-orang Melayu dulu tinggal di atas pokok, nenek moyang kita adalah kaum pendatang yang tidak bertamadun dan berperadaban, apakah kesannya pada saikologi dan persepsi orang Melayu terhadap bangsanya sendiri? Bagaimana pula kalau sejarah bangsa kita yang ditafsirkan sebegini diajar pula kepada kaum-kaum lain yang sekarang menjadi warganegara kita. Kita pandang sejarah kita jelek, apatah lagi mereka!!
Dalam hal ini, seorang ahli akademik tersohor iaitu Syed Hussein al-Attas (gambar bawah, kiri), pernah cuba menggerakkan suatu ikhtiar iaitu ‘Reconstruction of the Malay History” atau Pembangunan Semula Sejarah Melayu pada zaman 60an dahulu (seperti yang pernah diceritakannya sendiri kepada penulis), namun gagal. Ikhtiar beliau menunjukkan ada kalangan cendikiawan Melayu yang dari awal telah mengetahui bahawa sejarah Melayu sebenarnya banyak disalahkan tafsirkan kerana gagal melihat dari sudut pandang yang sepatutnya. Demikian juga wujud individu-individu dari dunia akademik atau pakar bidang yang tidak setuju dengan banyak tafsiran orientalis serta anak-anak didik mereka yang mencedok tafsiran-tafsiran tersebut secara membuta tuli tanpa bersikap kritikal. Perkara ini telah mendatangkan kesan negatif yang mendalam kepada umat Melayu terhadap sejarah bangsanya, seperti yang kita dapat lihat di sekeliling kita pada hari ini.
Nama-nama tokoh ilmuan serta cendikiawan Nusantara seperti Syeikh Ahmad Zain al-Fatani, Tan Sri Prof Syed Mohd Naquib al-Attas (gambar bawah, kanan), Prof Hamka, Hj Wan Mohd Saghir Abdullah, Pehin Jamil al-Sufri, Prof Othman Mohd Yatim, Prof Khalif Muammar, Dr Amran Muhammad, Prof Tatiana Denisova, Dr Auni Abdullah dan ramai lagi adalah antara mereka yang telah berusaha membangun serta mentafsirkan kembali sejarah islamisasi, ketamadunan dan peradaban Alam Melayu daripada premis yang lebih tepat dan sahih. Bagaimanapun ilmu-ilmu yang mereka gali, kaji, halusi. rumusi dan bentangkan khususnya dalam kertas-kerja, tesis dan buku-buku yang dihasilkan, masih belum banyak diarus perdanakan, dimasukkan dalam modul-modul pendidikan sekolah-sekolah dan pusat-pusat pengajian tinggi, malah sejarah yang ditafsirkan dari kacamata golongan orientalis rata-rata masih terus mengambil ruang utama dalam arus pendidikan sejarah bangsa kita.
Persoalannya, apakah relevan dan penting bagi generasi anak-anak Melayu masakini untuk mengenali sejarah bangsanya dan ciri-ciri serta jatidiri kemelayuan nenek moyangnya? Jawapannya: jikalau 20-30 tahun lepas, tidak belajarpun tidak mengapa, kerana secara ilmu dan amali, kita masih ada kesinambungan bertali temali dengan leluhur kita semenjak beratus-ratus tahun dahulu dari sudut kefahaman agama, peradaban dan budaya seharian. Namun, hari ini realitinya berbeza. Ledakan maklumat khususnya dalam media-sosial telah diambil kesempatan seluas-luasnya oleh kuasa-kuasa Barat untuk mengawal manusia, melalui jaringan politik, ekonomi, teknologi dan ketenteraan, mendapat kemuliaan dan kehormatan yang tinggi, hatta digeruni olehi ramai kalangan umat manusia di dunia ini, membanjiri dunia dengan propaganda barat@sekular dengan matlamat membawa manusia kepada agenda sekular liberal atau pembebasan dari kekangan agama dan adat budaya tempatan, termasuk agenda pluralisme yang mengancam kepentingan bangsa dan agama Islam.
Maka, mereka ‘menghadiahkan’ anak-cucu kita dengan gaya hidup barat, generasi anak-anak muda masakini yang bakal menerajui kepimpinan negara ramai yang terpengaruh dengan agenda pembaratan ini, mengambil sekali warts and all, gagal memahami bahawa dunia barat rata-rata telah membuang peranan tuhan dalam kehidupan, agama itu dikatakan ciptaan manusia yang menghalang kebebasan serta kemajuan duniawi, maka perlu dihapuskan.
Natijahnya:
Natijah dari pengsekularaan Ilmu Sejarah Melayu, bangsa Melayu terrcemar dan nenek moyang kita menjadi mangsa kepada berbagai tohmahan. Paling menyedihkan, ramai generasi Melayu masakini:
Intaha
TSTHO
- Sejarah arus perdana tafsiran orientalis dan anak didik mereka daripada pendidikan sekular
- Cerita Melayu yang diambil dari filem-filem lama ‘zaman P.Ramlee’ seperti yang dibuat oleh syarikat perfileman awal seperti Cathay Keris, Studio Merdeka dsbnya
- Pemerhatian kepada realiti masyarakat Melayu hari ini
Peranan Orientalisme & Ikhtiar Menyikapi Kemudaratannya
1.Dalam kontek sejarah Islam di Malaysia dapat dikelaskan kepada 4 bhg:
i. Zaman sebelum Islam
ii. Zaman Islamisasi Alam Melayu
iii. Zaman campurtangan British
iv. Zaman pasca kemerdekaan
Di awal sistem pendidikan moden bermula semenjak zaman British, yang banyak mengkaji sejarah negara kita adalah golongan orientalis seperti Snouck Hurgronje, J.P Moquette, Schrieke, R.O Winstedt, Vleeke, Linehan dsbnya. Mereka adalah orang-orang Barat dengan latarbelakang agama dan budaya yang berbeza, memegang prinsip dan nilai-nilai yang berbeza dari kita. Maka apabila mereka mengkaji sejarah kita adalah menurut PANDANGAN ALAM MEREKA. Lebih tepat lagi, mengikut TAFSIRAN, NILAI dan NERACA BARAT / SEKULAR. Himpunan data dan maklumat mungkin sama, namun sudut pandang, nilai dan neraca yang digunakan untuk mentafsir data dan maklumat adalah berbeza sama sekali, maka tafsirannya sudah tentu tersasar dari hakikat sebenar. Wujud juga golongan orientalis yang mempunyai agenda yang tersendiri natijah dari pengalaman orang-orang Eropah yang kalah dengan umat Islam dalam peristiwa Perang Salib abad ke 10-13 serta pemerhatian mereka pada kemajuan umat Islam waktu itu yang berhasil menguasai dunia dengan ketamadunan dan peradaban gemilang, sedangkan dalam masa yang sama bangsa mereka mengalami zaman kemunduran dan kegelapan (Medieval Age).
Selepas era orientalis yang awal di Tanah Melayu, wujud anak-anak didik mereka yang lazimnya hanya menurut jejak langkah mereka, kerana sudah terdidik dengan sistem pendidikan sekular Barat, mengambil terus tafsiran-tafsiran sejarah Melayu dari golongan orientalis yang awal. Natijahnya berlaku banyak kepincangan dalam tafsiran sejarah nenek moyang kita, antara yang paling kronik adalah kegagalan mentafsirkan ciri identiti serta jatidiri Melayu yang tepat, termasuk nilai-nilai keislaman yang berpasak kukuh pada bangsa ini.
Bayangkan, jikalau kita diajar bahawa warisan nenek moyang kita pekat dengan fahaman, kepercayaan dan amalan Hindu-Buddha, adat budaya kita banyak yang syirik dan khurafat, raja-raja kita mengguna-pakai sistem feudal (yang sebenarnya adalah sistem monarki Eropah, bukan sistem kerajaan Islam Nusantara), berketurunan lanun, orang-orang Melayu dulu tinggal di atas pokok, nenek moyang kita adalah kaum pendatang yang tidak bertamadun dan berperadaban, apakah kesannya pada saikologi dan persepsi orang Melayu terhadap bangsanya sendiri? Bagaimana pula kalau sejarah bangsa kita yang ditafsirkan sebegini diajar pula kepada kaum-kaum lain yang sekarang menjadi warganegara kita. Kita pandang sejarah kita jelek, apatah lagi mereka!!
Dalam hal ini, seorang ahli akademik tersohor iaitu Syed Hussein al-Attas (gambar bawah, kiri), pernah cuba menggerakkan suatu ikhtiar iaitu ‘Reconstruction of the Malay History” atau Pembangunan Semula Sejarah Melayu pada zaman 60an dahulu (seperti yang pernah diceritakannya sendiri kepada penulis), namun gagal. Ikhtiar beliau menunjukkan ada kalangan cendikiawan Melayu yang dari awal telah mengetahui bahawa sejarah Melayu sebenarnya banyak disalahkan tafsirkan kerana gagal melihat dari sudut pandang yang sepatutnya. Demikian juga wujud individu-individu dari dunia akademik atau pakar bidang yang tidak setuju dengan banyak tafsiran orientalis serta anak-anak didik mereka yang mencedok tafsiran-tafsiran tersebut secara membuta tuli tanpa bersikap kritikal. Perkara ini telah mendatangkan kesan negatif yang mendalam kepada umat Melayu terhadap sejarah bangsanya, seperti yang kita dapat lihat di sekeliling kita pada hari ini.
Nama-nama tokoh ilmuan serta cendikiawan Nusantara seperti Syeikh Ahmad Zain al-Fatani, Tan Sri Prof Syed Mohd Naquib al-Attas (gambar bawah, kanan), Prof Hamka, Hj Wan Mohd Saghir Abdullah, Pehin Jamil al-Sufri, Prof Othman Mohd Yatim, Prof Khalif Muammar, Dr Amran Muhammad, Prof Tatiana Denisova, Dr Auni Abdullah dan ramai lagi adalah antara mereka yang telah berusaha membangun serta mentafsirkan kembali sejarah islamisasi, ketamadunan dan peradaban Alam Melayu daripada premis yang lebih tepat dan sahih. Bagaimanapun ilmu-ilmu yang mereka gali, kaji, halusi. rumusi dan bentangkan khususnya dalam kertas-kerja, tesis dan buku-buku yang dihasilkan, masih belum banyak diarus perdanakan, dimasukkan dalam modul-modul pendidikan sekolah-sekolah dan pusat-pusat pengajian tinggi, malah sejarah yang ditafsirkan dari kacamata golongan orientalis rata-rata masih terus mengambil ruang utama dalam arus pendidikan sejarah bangsa kita.
Persoalannya, apakah relevan dan penting bagi generasi anak-anak Melayu masakini untuk mengenali sejarah bangsanya dan ciri-ciri serta jatidiri kemelayuan nenek moyangnya? Jawapannya: jikalau 20-30 tahun lepas, tidak belajarpun tidak mengapa, kerana secara ilmu dan amali, kita masih ada kesinambungan bertali temali dengan leluhur kita semenjak beratus-ratus tahun dahulu dari sudut kefahaman agama, peradaban dan budaya seharian. Namun, hari ini realitinya berbeza. Ledakan maklumat khususnya dalam media-sosial telah diambil kesempatan seluas-luasnya oleh kuasa-kuasa Barat untuk mengawal manusia, melalui jaringan politik, ekonomi, teknologi dan ketenteraan, mendapat kemuliaan dan kehormatan yang tinggi, hatta digeruni olehi ramai kalangan umat manusia di dunia ini, membanjiri dunia dengan propaganda barat@sekular dengan matlamat membawa manusia kepada agenda sekular liberal atau pembebasan dari kekangan agama dan adat budaya tempatan, termasuk agenda pluralisme yang mengancam kepentingan bangsa dan agama Islam.
Maka, mereka ‘menghadiahkan’ anak-cucu kita dengan gaya hidup barat, generasi anak-anak muda masakini yang bakal menerajui kepimpinan negara ramai yang terpengaruh dengan agenda pembaratan ini, mengambil sekali warts and all, gagal memahami bahawa dunia barat rata-rata telah membuang peranan tuhan dalam kehidupan, agama itu dikatakan ciptaan manusia yang menghalang kebebasan serta kemajuan duniawi, maka perlu dihapuskan.
Natijahnya:
- Masyarakat BIADAP menggantikan masyarakat beradab
- Ananiyah (keakuan, nafsu-nafsi) menggantikan tanggungjawab sosial
- Masyarakat puja hawa nafsu dan shahwat, tiada kawalan iman
- Tidak menghormati undang-undang dan otoriti
- Tidak menghormati ulama dan cendikiawan
- Pencabulan institusi-institusi yang selama ini sakaral seperti institusi keluarga, institusi perundangan, institusi raja-raja dsbnya
- Tidak ada harga diri dan kemuliaan.
- Masyarakat yang cenderung kebencian, pecah belah dan permusuhan
- Mob society
- Masyarakat cenderung anarki
Natijah dari pengsekularaan Ilmu Sejarah Melayu, bangsa Melayu terrcemar dan nenek moyang kita menjadi mangsa kepada berbagai tohmahan. Paling menyedihkan, ramai generasi Melayu masakini:
- Malu dengan identiti kemelayuannya kerana beranggapan hakikat bangsanya adalah serba serbi lemah dan mundur berbanding orang-orang Barat
- Malu dengan identiti Islamnya, antaranya juga kerana termakan propaganda Barat tentang agama Islam
- Malu dengan sejarah leluhurnya
Intaha
TSTHO
Gambar Kiri: Bersama Professor Syed Hussein al Attas
Gambar Atas: Bersama Professor Syed Naquib al Attas
|