Hubungan Murid Dengan Murobbi @ Syeikh
Wahai murid, kamu harus mengambil perhatian khusus dalam menjalin hubungan dengan orang-orang baik dan mendampingi golongan solihin dan abrar. Carilah pembimbing yang baik, yang benar-benar arif dalam soal agama, manusia terpimpin yang ahli dalam hal pentarbiyahan jiwa nurani, telah mengecapi nikmat hakikat iman dan mencapai makrifat. Sempurna akal fikirannya, lapang dadanya, molek pentadbiran hidupnya, mengenali serta memahami soal-soal kemanusiaan serta mempunyai kemampuan dalam segenap sudut kehidupan.
Apabila kamu telah menjumpai pembimbing yang memenuhi ciri-ciri tersebut, rebutlah peluang yang amat berharga ini dan jadikankanlah diri sebagai pelajarnya, berikanlah kuasa kepadanya atas segala hal ehwal kamu dan ambillah didikan dan tunjuk ajarnya dalam segenap kehidupan. Berusaha untuk mencontohi segala yang terbaik dari bicara dan perilakunya, kecuali pada perkara-perkara peribadinya, sebagai contoh urusan perhubungan beliau dengan orang-orang lain, soal-soal dakwahnya dengan orang yang hampir dan jauh.
Jangan suka membangkang ataupun mempertikaikan tindak-tanduknya samada secara terang mahupun sulit. Jika sekiranya tercetus prasangka-prasangka buruk dan lintasan-lintasan jahat dalam pemikiranmu tentangnya, segeralah singkirkan jauh-jauh pemikiran tersebut, namun jika gagal berbuat demikian, mohonlah bantuan syeikh kamu untu menunjukkan jalan keluarnya. Kamu juga harus memaklumkan segala hal ehwal kamu, khususnya yang terkait dengan tariqatmu. Berwaspadalah supaya jangan kamu mengikuti syeikh kamu di khalayak ramai dan di hadapannya semata-mata tetapi mengengkari di belakangnya, kelak kamu binasa.
Janganlah duduk di mana-mana majlis syeikh yang lain melainkan kamu telah mendapat keizinan daripada syeikhmu. Gunakanlah keizinannya dengan sebaik mungkin dan peliharalah hati. Namun jika dia tidak mengizinkan kamu, ketahuilah bahawa seorang syeikh itu lebih mengetahui apakah keutamaan dan kesesuaian untuk diri pelajarnya, jangan pula kamu menuduhnya berperasaan hasad atau irihati. Sesungguhnya Allah SWT mengharamkan sifat tersebut daripada para ahlullah pilihanNya.
Berwaspadalah dari meminta-minta karamah dan kasyaf daripada syeikh kamu, kerana sesungguhnya ilmu ghaib itu adalah milik Allah SWT yang mutlak, had wali itu ialah apa yang Allah SWT mendedahkan kepadanya dari sebahagian ilmu ghaib, pada sebahagian waktu.
Mungkin seseorang murid datang kepada syeikhnya dengan hasrat bertanya tentang lintasan pemikirannya sendiri, tetapi syeikh tersebut enggan mendedahkan walaupun mengetahuinya, hal ini disebabkan kehendak syeikh itu sendiri untuk melindungi sirr dan keadaan rohani muridnya, kerana para aulia (semoga Allah merahmati mereka) adalah golongan yang amat berhati-hati didalam perkara memelihara sirr dan tidak suka menunjuk-nunjuk kekeramatan mereka. Kebanyakan karamah yang berlaku kepada para aulia bukanlah atas pilihan mereka, dan orang-orang yang menjadi saksi kepada karamah ini akan diminta untuk merahsiakannya sehingga wafatnya aulia tersebut. Kadangkala aulia akan menzahirkan karamahnya demi memelihara kepentingan yang lebih utama.
Ketahuilah bahawa seorang syeikh mendidik pelajarnya dengan penuh semangat, tingkah laku dan perbicaraannya. Bertindak melindungi muridnya samada waktu bersama mahupun tidak. Bahkan jikalau berjauhan, pelajar akan mendapatkan isyarat didikan melalui lintasan hati.
Perkara yang paling mudharat bagi seseorang murid adalah apabila syeikhnya berkecil hati dan berubah sikap terhadapnya, jikalau ini berlaku, walaupun semua syeikh-syeikh dari timur dan barat bersatu untuk memperbaiki murid ini, namun tetap tidak akan berjaya melainkan jikalau beliau kembali mendapatkan restu syeikhnya .
Ketahuilah, dalam mencari syeikh, seorang murid jangan sekali-kali menyerahkan dirinya kepada mana-mana syeikh tariqat sehingga dia benar-benar pasti bahawa syeikh itu menepati ciri-ciri ketokohan yang disebutkan serta boleh menerimanya dengan sepenuh hati. Begitu juga apabila seseorang murid datang kepada syeikh dan meminta untuk dibimbing dalam tariqatnya, dia tidak akan diizinkan melainkan keikhlasannya telah terlebih dahulu diuji dan sejauh mana kemahuannya untuk dibimbing kepada Tuhannya.
Semua perkara diatas adalah merujuk kepada SYEIKH TAHKIM, dan amat penting bagi murid untuk bersamanya umpama jenazah di sisi orang yang akan memandikannya atau seperti anak kecil di sisi ibunya. Bagaimanapun syarat ini tiadalah dikenakan kepada SYEIKH TABARRUK, jika niat sang murid sekadar mengambil barakah dari syeikh ini dan bukan untuk menyerahkan dirinya, dalam hal tersebut lebih banyak syeikh tabarruk yang ditemuinya adalah lebih baik.
Seorang murid yang belum berjaya dalam ikhtiar mendapatkan syeikh hendaklah meneruskan usahanya dengan gigih, rujuk dan berserahlah kepada Allah dengan penuh keikhlasan dan sifat kehambaan, mohonlah supaya Allah menghantarnya pembimbing, nescaya doanya akan dimakbulkan oleh Dia yang mengkabulkan sesiapa yang terdesak, Dia akan menghantar hambaNya yang akan memimpin tangannya.
Dalam pencarian seorang murid, dia mungkin berfikiran bahawa dia ketiadaan syeikh sedangkan hakikatnya syeikh yang dia tidak pernah jumpa sedang menumpukan perhatian dan membimbingnya dalam keadaan beliau tidak sedar. Yang paling penting adah ketulusan hati dan keikhlasan, di situ akan hadir syeikh-syeikh hakiki.
Syeikh a-Junaid berkata: “ Jikalau seseorang murid itu benar-benar ikhlas, dia akan menjumpai syeikhnya dihadapannya,” . Maha Suci Dia yang telah mendorongkan diri si pencari kepada auliaNya melalui tanda-tandaNya dan tidak menzahirkan tanda-tanda tersebut melainkan kepada sesiapa yang dikehendaki Nya.
Jikalau anda berhajat kepada syeikhmu atau ada soalan yang ingin diajukan, tanyalah sekali, dua kali atau tiga kali. Diam dan tidak bertanya bukanlah satu adab yang baik. Sewajarnya para murid sentiasa bertanya kepada syeikhnya, kecuali sememangnya syeikh menyuruh kamu berdiam atau jangan bertanya lagi soalan tersebut, maka kamu harus patuh.
Jika syeikh kamu menghalangimu dari berbuat sesuatu atau jika ia melebihkan orang lain, janganlah pula kamu mendakwa-dakwinya kerana apa yang dilakukannya adalah terbaik dan akan menafaatkan kamu. Jika kamu telah melakukan sesuatu yang tidak disenangi syeikhmu, mohonlah kemaafan sehingga kegusarannya atas kamu hilang. Selalulah memohon kemaafan kepada syeikh seandainya berlaku kesalahan ataupun kesilapan sehinggalah ia memaafkan dan merestuimu kembali.
Jikalau kamu mensyaki bahawa syeikh kamu telah berubah hati padamu, sebagai contohnya beliau tidak mengukir senyuman kepadamu seperti yang selalu dilakukannya, maka kamu haruslah menyuarakan kebimbanganmu kepadanya, mungkin ianya disebabkan sesuatu kesalahan kamu yang memerlukan kamu bertaubat, atau hanya prasangka dari bisikan/hasutan syaitan yang mahu menyempitkan dadamu. Maka bertanyalah! Jika syeikh kamu memberitahumu bahawa beliau masih senang denganmu, maka sesungguhnya itu adalah rahmat, dan kamu tidak akan dapat ketenangan sedemikian sekiranya kamu hanya berdiam sahaja atas keraguanmu.
Jika kamu melihat seorang murid penuh dengan perasaan hormat takzim dan merendah diri kepada syeikhnya, meyakininya, mentaati sepenuhnya zahir dan batin serta memuliakan syeikhnya dengan selayaknya, maka murid tersebut akan mewarisi sirr syeikh itu atau sebahagian darinya.
Petikan dari kitab “Kitab Murid’ oleh Al Habib Imam Abdullah bin Alawi Alhaddad
Apabila kamu telah menjumpai pembimbing yang memenuhi ciri-ciri tersebut, rebutlah peluang yang amat berharga ini dan jadikankanlah diri sebagai pelajarnya, berikanlah kuasa kepadanya atas segala hal ehwal kamu dan ambillah didikan dan tunjuk ajarnya dalam segenap kehidupan. Berusaha untuk mencontohi segala yang terbaik dari bicara dan perilakunya, kecuali pada perkara-perkara peribadinya, sebagai contoh urusan perhubungan beliau dengan orang-orang lain, soal-soal dakwahnya dengan orang yang hampir dan jauh.
Jangan suka membangkang ataupun mempertikaikan tindak-tanduknya samada secara terang mahupun sulit. Jika sekiranya tercetus prasangka-prasangka buruk dan lintasan-lintasan jahat dalam pemikiranmu tentangnya, segeralah singkirkan jauh-jauh pemikiran tersebut, namun jika gagal berbuat demikian, mohonlah bantuan syeikh kamu untu menunjukkan jalan keluarnya. Kamu juga harus memaklumkan segala hal ehwal kamu, khususnya yang terkait dengan tariqatmu. Berwaspadalah supaya jangan kamu mengikuti syeikh kamu di khalayak ramai dan di hadapannya semata-mata tetapi mengengkari di belakangnya, kelak kamu binasa.
Janganlah duduk di mana-mana majlis syeikh yang lain melainkan kamu telah mendapat keizinan daripada syeikhmu. Gunakanlah keizinannya dengan sebaik mungkin dan peliharalah hati. Namun jika dia tidak mengizinkan kamu, ketahuilah bahawa seorang syeikh itu lebih mengetahui apakah keutamaan dan kesesuaian untuk diri pelajarnya, jangan pula kamu menuduhnya berperasaan hasad atau irihati. Sesungguhnya Allah SWT mengharamkan sifat tersebut daripada para ahlullah pilihanNya.
Berwaspadalah dari meminta-minta karamah dan kasyaf daripada syeikh kamu, kerana sesungguhnya ilmu ghaib itu adalah milik Allah SWT yang mutlak, had wali itu ialah apa yang Allah SWT mendedahkan kepadanya dari sebahagian ilmu ghaib, pada sebahagian waktu.
Mungkin seseorang murid datang kepada syeikhnya dengan hasrat bertanya tentang lintasan pemikirannya sendiri, tetapi syeikh tersebut enggan mendedahkan walaupun mengetahuinya, hal ini disebabkan kehendak syeikh itu sendiri untuk melindungi sirr dan keadaan rohani muridnya, kerana para aulia (semoga Allah merahmati mereka) adalah golongan yang amat berhati-hati didalam perkara memelihara sirr dan tidak suka menunjuk-nunjuk kekeramatan mereka. Kebanyakan karamah yang berlaku kepada para aulia bukanlah atas pilihan mereka, dan orang-orang yang menjadi saksi kepada karamah ini akan diminta untuk merahsiakannya sehingga wafatnya aulia tersebut. Kadangkala aulia akan menzahirkan karamahnya demi memelihara kepentingan yang lebih utama.
Ketahuilah bahawa seorang syeikh mendidik pelajarnya dengan penuh semangat, tingkah laku dan perbicaraannya. Bertindak melindungi muridnya samada waktu bersama mahupun tidak. Bahkan jikalau berjauhan, pelajar akan mendapatkan isyarat didikan melalui lintasan hati.
Perkara yang paling mudharat bagi seseorang murid adalah apabila syeikhnya berkecil hati dan berubah sikap terhadapnya, jikalau ini berlaku, walaupun semua syeikh-syeikh dari timur dan barat bersatu untuk memperbaiki murid ini, namun tetap tidak akan berjaya melainkan jikalau beliau kembali mendapatkan restu syeikhnya .
Ketahuilah, dalam mencari syeikh, seorang murid jangan sekali-kali menyerahkan dirinya kepada mana-mana syeikh tariqat sehingga dia benar-benar pasti bahawa syeikh itu menepati ciri-ciri ketokohan yang disebutkan serta boleh menerimanya dengan sepenuh hati. Begitu juga apabila seseorang murid datang kepada syeikh dan meminta untuk dibimbing dalam tariqatnya, dia tidak akan diizinkan melainkan keikhlasannya telah terlebih dahulu diuji dan sejauh mana kemahuannya untuk dibimbing kepada Tuhannya.
Semua perkara diatas adalah merujuk kepada SYEIKH TAHKIM, dan amat penting bagi murid untuk bersamanya umpama jenazah di sisi orang yang akan memandikannya atau seperti anak kecil di sisi ibunya. Bagaimanapun syarat ini tiadalah dikenakan kepada SYEIKH TABARRUK, jika niat sang murid sekadar mengambil barakah dari syeikh ini dan bukan untuk menyerahkan dirinya, dalam hal tersebut lebih banyak syeikh tabarruk yang ditemuinya adalah lebih baik.
Seorang murid yang belum berjaya dalam ikhtiar mendapatkan syeikh hendaklah meneruskan usahanya dengan gigih, rujuk dan berserahlah kepada Allah dengan penuh keikhlasan dan sifat kehambaan, mohonlah supaya Allah menghantarnya pembimbing, nescaya doanya akan dimakbulkan oleh Dia yang mengkabulkan sesiapa yang terdesak, Dia akan menghantar hambaNya yang akan memimpin tangannya.
Dalam pencarian seorang murid, dia mungkin berfikiran bahawa dia ketiadaan syeikh sedangkan hakikatnya syeikh yang dia tidak pernah jumpa sedang menumpukan perhatian dan membimbingnya dalam keadaan beliau tidak sedar. Yang paling penting adah ketulusan hati dan keikhlasan, di situ akan hadir syeikh-syeikh hakiki.
Syeikh a-Junaid berkata: “ Jikalau seseorang murid itu benar-benar ikhlas, dia akan menjumpai syeikhnya dihadapannya,” . Maha Suci Dia yang telah mendorongkan diri si pencari kepada auliaNya melalui tanda-tandaNya dan tidak menzahirkan tanda-tanda tersebut melainkan kepada sesiapa yang dikehendaki Nya.
Jikalau anda berhajat kepada syeikhmu atau ada soalan yang ingin diajukan, tanyalah sekali, dua kali atau tiga kali. Diam dan tidak bertanya bukanlah satu adab yang baik. Sewajarnya para murid sentiasa bertanya kepada syeikhnya, kecuali sememangnya syeikh menyuruh kamu berdiam atau jangan bertanya lagi soalan tersebut, maka kamu harus patuh.
Jika syeikh kamu menghalangimu dari berbuat sesuatu atau jika ia melebihkan orang lain, janganlah pula kamu mendakwa-dakwinya kerana apa yang dilakukannya adalah terbaik dan akan menafaatkan kamu. Jika kamu telah melakukan sesuatu yang tidak disenangi syeikhmu, mohonlah kemaafan sehingga kegusarannya atas kamu hilang. Selalulah memohon kemaafan kepada syeikh seandainya berlaku kesalahan ataupun kesilapan sehinggalah ia memaafkan dan merestuimu kembali.
Jikalau kamu mensyaki bahawa syeikh kamu telah berubah hati padamu, sebagai contohnya beliau tidak mengukir senyuman kepadamu seperti yang selalu dilakukannya, maka kamu haruslah menyuarakan kebimbanganmu kepadanya, mungkin ianya disebabkan sesuatu kesalahan kamu yang memerlukan kamu bertaubat, atau hanya prasangka dari bisikan/hasutan syaitan yang mahu menyempitkan dadamu. Maka bertanyalah! Jika syeikh kamu memberitahumu bahawa beliau masih senang denganmu, maka sesungguhnya itu adalah rahmat, dan kamu tidak akan dapat ketenangan sedemikian sekiranya kamu hanya berdiam sahaja atas keraguanmu.
Jika kamu melihat seorang murid penuh dengan perasaan hormat takzim dan merendah diri kepada syeikhnya, meyakininya, mentaati sepenuhnya zahir dan batin serta memuliakan syeikhnya dengan selayaknya, maka murid tersebut akan mewarisi sirr syeikh itu atau sebahagian darinya.
Petikan dari kitab “Kitab Murid’ oleh Al Habib Imam Abdullah bin Alawi Alhaddad